HER SAYFA YENİLENMESİNDE BAŞLIK LOGOSU DEĞİŞMEKTEDİR.
Yazlık Köyü (Livera) >>>
Güllü BÜYÜKBİNGÖL
 

FOTOĞRAFÇILIK ÜZERİNE

Güllü BÜYÜKBİNGÖL*

Sanatsal anlamda yapılan her bir üretim, üreten kişinin ruhuna tuttuğu aynadan karşı tarafa yansıyan güzellikler bütünüdür. Fotoğrafçılığı bir ilgi alanı olarak benimseyip zaman ayırırken, harcanan emeğin bilinçli bir üretime dönüştürülmesinin önemi ve gereği ihmal edilmemelidir.
***
Fotoğrafçılığa ilgi duyduğum 90’lı yılların başında, yaşadığımız kentin coğrafi konumu, sosyo-ekonomik gündeminde Rus Pazarı olgusunu ağırlamaktaydı. İşte o yılların gündemindeki Zenith-Kiev vb. manuel fotoğraf makineleri, slayt makineleri ve türlü türlü aksesuarları, gençlik yıllarımızın ilk fotoğrafçılık ilgisini ekonomik kılan bir fırsattı. Çekilen fotoğraflar ya baskı olarak sergilenebilir ya da slayt olarak perdede izleyicilere sunulabilirdi. Slayt (pozitif fotoğraf) olarak çekilen fotoğrafın, herhangi bir rötuşe, baskıda düzeltmeye girebilme olasılığının bulunmaması, teknik olarak kusursuz çekilmesini gerektirmekteydi. Makineye yerleştirilen filmin 36 karesinin tamamlanmasının ardından banyo-baskı-görüntü süreci, çekerken kurgulanan kompozisyonun, sonuca yansıyıp yansımadığı heyecanını yaşamak gerçekten çok güzeldi.  Değişik ışıklarda, değişik enstantanelerde ve değişik kompozisyonlarda denenen her bir çekim, o fotoğrafın bize varış sürecindeki heyecanlı bir yolculuktu.
***
Yaşamımızı hızla kuşatan teknolojik gelişmeler, dijital fotoğraf makinelerini hizmetimize sunarak büyük kullanım kolaylıkları sağlamıştır. Bu bağlamda artık teknik bilgi derinliğine, el becerisine çok fazla ihtiyaç duyulmamaktadır. O nedenle “Fotoğrafçılık Üzerine” başlığı altında aktarmaya çalışacağımız bilgiler, değerli hocamız Mustafa Reşat SÜMERKAN’dan aldığımız derslerden bugünlere taşınan fotoğraf çekiminde “kompozisyon” konusu ile ilgili olacaktır. Örnek fotoğraflarla yazımızı daha anlaşılabilir kılmaya çalışacağız. Umarız, fotoğrafçılığa gönül verenlere faydası dokunur. 

FOTOĞRAF ÇEKİMİNDE KOMPOZİSYON
A-Konu İle Karşı Karşıya (Deklanşör öncesi)
   a-Fotoğrafın Adı: Fotoğrafın adının ne olacağına karar veriniz.
   b-Fotoğrafın Formatı: Fotoğrafı karta nasıl basacağınıza karar veriniz.
   c-Fotoğrafın Öyküsü
        1-Vizörle sürekli tarayınız, kareleme yapınız, çekmeniz şart değil.
        2-Konuyu seçiniz, konuyu tartınız, kare konusunu seçiniz
        3-Karenin dışında kalan ve konuyla ilgisi olabilecek unsurlar var mı? Son bir kez daha tarayınız. (tıpkı kırmızı ışık sonrası önce sola, sonra sağa, sonra tekrar sola bakıp karşıya geçer gibi, deklanşör öncesi de aynı taramaları yapınız ki eksik bir şey kalmasın.)
        4-Gözlerinizle konuyu seçiniz, parçaları bütünleyiniz.
        5-Konuyu kağıda geçirmiş gibi düşününüz. Kağıdın boyutunu (ölçülerini) çekim sırasında tasarlayınız.
        6-Işığa dikkat ediniz. Konuya en uygun ışığı arayınız.
        7-Konuyu sevene kadar bakış açınızı değiştiriniz.
        8-Tek bir konu anlatmaya çalışınız. (Sinema, tiyatro… vb de olduğu gibi, tek konuyu süsleyerek zengin bir anlatım sununuz.)
        9-Ana konuyu destekleyen ikinci konuları yakalamaya çalışınız. (Özgürlük anlatıyorsanız koşan bir çocuk, uçan bir güvercin için kareleme olayının çerçevesini uygun bir kompozisyonla çiziniz.)
        10-Bakış yönü, bilgi veren yöndür. Bir nesneyi çok farklı bakış yönlerine göre çok farklı konu başlıklarında çekebilirsiniz. Örneğin deniz kenarında oturan bir yaşlıyı; önünde deniz-arkadan; arkasında dağlar-önden; yanında balıkçılar-yandan ve çok farklı anlatımlarla çekebilirsiniz.

        11-Bakış yüksekliği fotoğrafın anlamını niteler. Örneğin çocuklara kendi boyunuzdan, yüksekten çektiğiniz bir pozla, onların seviyesinde çömelip çektiğiniz bir poz arasında çok fark vardır.

        12-Bakış uzaklığı, yeterince bilgi veren uzaklıktır.

        13-Fotoğrafik pozisyon: Bazı nesneler, bazı açılardan daha farklı anlamlarda karelenebilirler. Ama örneğin Anıtkabir’e hangi taraftan bakarsanız bakın, gördüğünüz nicelik ve çekime yansıyan görüntü aynıdır. Usta bir fotoğrafçı, bu “aynı”lığı bozabilecek süslemeleri yapabilendir.

B-Konu Seçildi, Vizörde/Kartta Yerleştirme Yapılıyor
  1-Doluluk ve boşluğu tartınız. (Üstteki boşluk yalnızlığı artırır.)
   2-Ana konuyu, ana temayı, ana unsuru bulunuz, yerleştiriniz. Sonra diğerleri.
   3-Önce büyük parça, sonra küçükler. O büyük parça ki, fotoğraf üzerinde büyük bir leke oluşturacaktır.
   4-Desende büyük, orta, küçük, ilişkisi; biri diğerinin iki katı değil, ya da yarısı değil, 3,5, 8 gibi orantısız biçimde olmalıdır.
KRİTİK AN, KARAR ANI, ÇEKİM ANI

   5-İlgi merkezi, ana konuyu ya da temayı da içermelidir. (Gözün ilk baktığı anadaki ilgi merkezi) temaya zarar verebilecek yan ayrıntılardan arındırılmalıdır. Ana tema yardımcı unsurlarla güçlendirilmelidir.
   6-Fotoğrafa giren çizgiler köşelerden değil,  köşelere yakın yerlerden olmalıdır.
   7-Simetrik düzenlemeler çok dikkatli yapılmalıdır.
   8-Ana tema, net olmakla önem kazanır.
   9-Ana tema en büyük yeri (lekeyi) kapsar.
   10-Ana tema dış çizgilerden uzak olmalıdır.
   11-Gözün ilgi merkezi 1/3 oranı ile tanımlanır. Gözün ilk gördüğü noktalar arasındaki bölge, en yoğun ilgi merkezidir.
   12-Yatay veya düşey hatlar simetri eksenlerinden geçmemelidir.
   13-Çerçeve kenarlarına yakın gereksiz boşluklardan kaçınılmalıdır. Çerçeve kenarına yakın gereksiz boşlukları atınız.
   14-Karışık fon ana temanın önemini azaltır.
  15-İlgi merkezi net ve ışıklı olmalıdır.
   16-Manzaralarda derinlik yaratmak için ön plana ağaçlar, dallar getirilir.


C-Psikolojik Etkiler
   1-Abartmalardan yararlanınız. Konunun akılda kalacak taraflarını büyük bir kesinlikle belirtiniz.
 
   2-Ritimden yararlanınız. Ardı ardına tekrarlama olayı konuyu akılda kalıcı kılar.
   3-Yüksek (sıcak ve soğuk renk birlikteliği) kontrast dinamizmi, alçak kontrast (koyu ve açık renk birlikteliği) durgunluğu anlatır.
   4-Sivri köşeli, sert hatlı düşey şekiller, tekrarlar dinamizm, canlılık ve hareket anlatır. Yuvarlak hatlar, yatay çizgiler, dokusuz zeminler durağanlık anlatır.
   5-Okurken ve yazarken soldan sağa hareket konular için de geçerlidir. Örneğin, tiyatroda genellikle iyi adamlar sahneye soldan, kötü adamlar sahneye sağdan girerler.
   6-Fotoğraftaki insanın bakış yönü izleyiciyi de çeker.
   7-Yazılar ilgi çeker.
   8-Yatay dikdörtgenler dengeli, durağan, sakin bir ifade verirler. Dikey dikdörtgenler güç ve dinamizm ifade ederler. Kareler derli toplu ve statik ifade biçimidirler.
   9-Konu çerçevede az yer kaplıyorsa önemi az, çok yer kaplıyorsa önemi çoktur.
  10-İnsanların başı üzerinde az boşluk varsa önemleri artar, fazla boşluk varsa önemleri azalır.
   11-Yavaş hareketli, oturan, çömelen, el kavuşturan insan önemsiz, önden görülen, başını kaldırmış, ayakta duran insan önemlidir.
***
Herkesin, yüreklerini ve düşüncelerini bütünleyen fotoğraflar çekebilmesi dileğiyle…

*Güllü BÜYÜKBİNGÖL ( İnşaat Mühendisi-DSİ 22. Bölge Müdürlüğü/TRABZON )
Yaşadığı kentin kurtuluş günü olan 24 Şubat 1969’da Trabzon-Yomra-Çamlıca Mahallesinde ailenin 8. ve son çocuğu olarak dünyaya geldi. Sırasıyla Yomra-Çamlıca İlkokulu, Ankara Yenimahalle Güven Lisesi, Karadeniz Teknik Üniversitesi İnşaat Mühendisliği Bölümünde okudu. 1991 yılından beri Devlet Su İşleri 22. Bölge Müdürlüğünde İnşaat Mühendisi olarak çalışmaktadır. Evli ve 2 çocuk annesidir.

 
 
©
TÜRKİYE
 
 
LİVERA FM
 
 
SİTE YÖNETİMİ
 
İletişim
Ziyaretçi Defteri
Livera Forum
Web Hizmetleri
Site Yönetim Duyurular
Admin
DJ Girişi
 
YAZLIK KÖYÜ
 
Köy Muhtarı
Livera Haberler
Düğün Haberleri
Ölüm Haberleri
Livera Tel. Rehberi
Medyada Livera
Livera Spor
 
YAZLIK KÖYÜ DERNEĞİ
     
 
Başkan
Dernek Yönetim Kurulu
Eski Yönetim
Dernek Üyelik Formu
Dernek Üyeleri
Dernek Duyuruları
 
FOTOĞRAF & VİDEO
 
Fotoğraflar
Videolar
 
 
SİZLERDEN GELENLER
Fotoğraflar
Videolar
Yazılar
 
LİVERA YAZILARI
 
KÖŞE YAZILARI
...
Bize Her Yer Trabzon
Arada Bir
Anılar
Şiirler
Konuk Yazarlar
 
SPONSORLARIMIZ
 
.
 
 
 
.
 
.
 
 
©2006 YAZLIK KÖYÜ Sitesinin tüm hakları saklıdır.
Design by m.uzun